Dwujęzyczne Przedszkole Mały Odkrywca realizuje program naturalnej dwujęzyczności w oparciu o metodę immersji, czyli „zanurzenia” w języku. W każdej grupie są dwie nauczycielki polskojęzyczna i anglojęzyczna. Obie mają dokładnie te same zadania – opieka, zabawa i prowadzenie zajęć odbywają się jednocześnie w dwóch językach. Język angielski w przedszkolu przestaje być językiem obcym.
Immersja językowa, z ang. „immerse” tzn. zanurzać się – stanowi jedną z metod pracy jaką oferuje przedszkole dwujęzyczne. Polega ona na wprowadzeniu dziecka w świat języka obcego, bez wyjaśnień i tłumaczeń w języku ojczystym. Dzieci poznają język intuicyjnie. Obserwują i zapamiętują uważnie otoczenie i sytuacje, których opis w danym języku przyjmują w sposób naturalny. Proces ten przebiega analogicznie jak poznawanie języka ojczystego.
Nauka języka obcego dzieci, ma najlepsze efekty właśnie dzięki metodzie immersji. Na jej skuteczność wpływ ma otoczenie dziecka językiem obcym. Posługiwanie się językiem jako narzędziem, służącym poznawaniu świata, a nie traktowania języka jako celu nauczania samego w sobie. Uwaga dzieci nie jest poświęcona powtarzaniu słówek i zwrotów. Język obcy jest przyswajany bezwiednie podczas procesu nauki. Co ciekawe, w ten sposób dzieci mają okazję wchłonąć znacznie większy zasób słownictwa, niż podczas tradycyjnych zajęć.
Stanowi dla nas bardzo ważny element naszej pracy edukacyjnej. Rozwój inteligencji emocjonalnej jest niezwykle ważny dla dziecka w okresie od wieku przedszkolnego do momentu osiągnięcia gotowości szkolnej i to ten rodzaj inteligencji w dużej mierze odpowiada za dalsze sukcesy życiowe. Dlatego główną myślą przy tworzeniu przedszkola było stworzenie miejsca, gdzie dziecko w przyjaznym środowisku będzie mogło kształtować swoją świadomość emocjonalną.
Umiejętności społeczne i emocjonalne to kapitał, który pozwala dziecku:
Kompetencje społeczno-emocjonalne możemy definiować jako umiejętności komunikacyjne, rozpoznawania i kierowania swoimi emocjami, budowania dobrych relacji z innymi, ustalania i osiągania pozytywnych celów, a także ograniczania destrukcyjnych czy agresywnych zachowań.
Pragniemy by dzieci szczęśliwie szły przez życie i były gotowe na kolejne wspaniałe i nowe wyzwania.
To skuteczna metoda wychowawcza oparta na wzajemnym szacunku i miłości, którą stosujemy w naszym przedszkolu.
Jest klasyczną metodą wychowawczą rozwijaną od 1981 roku. Jej korzenie sięgają psychologii indywidualnej austriackiego psychoterapeuty Alfreda Adlera, który jako jeden z pierwszych zainteresował się jednostką w szerszym kontekście społecznym i uważał, że wszyscy ludzie mają jedno podstawowe pragnienie: chcą czuć, że przynależą i że są ważni.
Pomaga rodzicom i nauczycielom:
A jak – Aranżowanie wyprawy do przedszkola – pozwala dziecku oswoić się z nowym miejscem,
D jak – Doświadczenia wcześniejsze z rozstaniem – np. pozostawanie pod opieką dziadków, sprawia, że dziecku łatwiej zostać w przedszkolu,
A jak – Autko lub inna mała zabawka, ulubiony pluszak, kocyk zabrany do przedszkola z domu, daje dziecku poczucie bezpieczeństwa,
P jak – Pozytywne nastawienie rodziców – warto pamiętać, że nasze emocje udzielają się dzieciom,
T jak – Tata lub mama, warto aby to rodzice towarzyszyli dziecku w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu,
A jak – Akceptowanie uczuć dziecka – dziecko ma prawo się bać. Akceptujmy, nazywajmy emocje, których doświadcza, wspierajmy.
C jak – Czytanie książeczek i opowiadanie o własnych doświadczeniach związanych z przedszkolem, również pomaga dziecku oswoić się z nową sytuacją,
J jak – Jeśli rodzic obiecuje, że będzie po obiadku, po podwieczorku ważne, aby tej obietnicy dotrzymał,
A jak – Angażowanie dziecka we wspólny zakup wyprawki np. kapci czy worka na buciki (danie wyboru) sprawi, że pójście do przedszkola będzie wspaniałą przygodą.